Strand, zee en ...regen - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Koen en Marriet - WaarBenJij.nu Strand, zee en ...regen - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Koen en Marriet - WaarBenJij.nu

Strand, zee en ...regen

Door: Marriet & Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen en Marriet

14 Augustus 2006 | Sri Lanka, Colombo

Na een busrit van zes en een half uur zijn we in de kuststreek aangekomen. Het was een mooie bursit, dwars door een nationaal park. Hierna hebben we een stuk langs de zuidkust gereden. De gevolgen van de tsunami waren hier duidelijk zichtbaar. We hebben nog veel verwoeste huizen gezien en vele kleine begraafplaatsen. Ook lag er hier en daar nog heel veel troep.
Aan de zuidkust zijn we eerst naar Mirissa gegaan, waar we in een bungalowtje op het strand hebben gezeten. Ook hier zagen we de verwoestende uitwerking van de tsunami. De bungalows naast ons waren gedeeltelijk kapot: de muren zijn weggeslagen en de ramen zijn kapot. De eerste nacht was daardoor wel vreemd en je kijkt toch anders naar de zee. De dagen daarna hebben we nog kunnen genieten van heerlijk weer, de zee en het zwembadje.
Hierna zijn we naar Unawatuna gegaan, een ander plaatsje aan de zuidkust. Hier is het wat levendiger, er zijn meer guesthouses en restaurantjes. We hebben een heel fijn guesthouse gevonden en nadat we ons geïnstalleerd hadden, wilden we wat gaan eten op het strand en toen begon het te regenen en dat is eigenlijk niet meer opgehouden! We vermaken ons ook zonder zon wel. We zijn bijvoorbeeld een dagje naar Galle gegaan, een kustplaats met Nederlandse overblijfselen. Het deed ons erg denken aan kleine vestingstadjes in Nederland. Daarnaast hebben we veel gelezen. Marriet heeft in Mirissa al boeken geruild en probeert zo haar boeken een beetje te spreiden over de vakantie. Ook kan zij regelmatig boeken lenen van guesthouses (het niveau daalt wel: 30 van Mike Gayle, Tom Egbers, Libelle zomerthriller...)Koen heeft inmiddels zijn tweede boek uit! Daarnaast hebben we, overigens in heel Sri Lanka, heel leuk contact met andere reizigers en de mensen van het guesthouse. Vandaag is de laatste dag aan het strand en de eennalaatste dag in Sri Lanka. We hebben onze tickets naar India 1 dag verplaatst in verband met onafhankelijkheidsdag daar (en bijbehorende verhoogde terrreurdreiging). De onrust in de landen waar we reizen achtervolgt ons wel een beetje. Hier in Sri Lanka is het weer helemaal mis tussen de overheid en de Tamils. Overigens merken we daar aan de kust niks van. Wel zijn er regelmatig checkpoints waar met name de Tamils streng gecontroleerd worden. Ook in Kandy zijn we een aantal keer gefouilleerd. Om deze redenen verblijven we niet in de hoofdstad van Sri Lanka en vermijden we Delhi ook.

• 15 Augustus 2006 - 08:23

Jannie:

Lieve Koen en Marriet,

Fijn om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben en dat alles goed gaat. Heel veel plezier in India.

liefs, Jannie

• 18 Augustus 2006 - 09:45

Janny:

Hee Mar en Koen,

het appeltaarten-avontuur was erg leuk om te lezen!Maar ook het bovenstaande bericht hoor.
    Doen jullie verder voorzichtig daar?

Liefs Janny

• 21 Augustus 2006 - 17:29

Rabia En Nisha:

Wat erg en ook wel eng om zo te lezen. Jammer van dat regen. Maar toch lijkt het mij heel erg gaaf om zoiets mee te maken wat jullie nu doen. xxx liefst