De paleizen van Rajasthan - Reisverslag uit Jaipur, India van Koen en Marriet - WaarBenJij.nu De paleizen van Rajasthan - Reisverslag uit Jaipur, India van Koen en Marriet - WaarBenJij.nu

De paleizen van Rajasthan

Door: Marriet & Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen en Marriet

20 Augustus 2006 | India, Jaipur

Na een dagje Agra zijn we met de bus naar Jaipur gereisd. Marriet heeft hier eerst 2 dagen ziek in bed doorgebracht, maar daarna konden we Jaipur verkennen. We hebben drie paleizen bekeken. Deze waren bedoeld als verblijven voor de maharadja's en hun vele vrouwen. De paleizen zijn ongelooflijk mooi versierd: veel marmer, met edelstenen ingelegde deuren, kroonluchters, allerlei pracht en praal. De paleizen van Beatrix zijn in vergelijking met deze paleizen maar sober!
Naast alle rijkdommen zien we in Jaipur ook heel veel armoede. Er zijn kinderen die bedelen, moeders met baby's, ouderen en gehandicapten. We realiseren ons dan des te meer dat we geluk hebben dat we in Nederland met alle voorzieningen mogen wonen.

In eerste instantie hadden we een vrij strak reisplan voor India, maar we hebben besloten dit los te laten. De afstanden zijn hier enorm en het reizen is hier ietsje meer gedoe dan we gewend zijn. Treintickets zijn bv. niet zomaar te verkrijgen. Je komt eerst op een wachtlijst, dan krijg je de status dat je in de trein mag, maar nog geen plek hebt en uiteindelijk (als je op tijd hebt gereserveerd) krijg je je zit/slaapplek. Een mannetje van de trein heeft een enorme lijst met namen en leeftijd en daar staat dan op waar je mag zitten!
We hebben besloten om Rajasthan in stijl af te sluiten door 2 nachtjes in een heus paleis door te brengen. En dat was echt geweldig.... Een enorme suite met een heerlijk bed, een grote badkamer met een bad op pootjes voor het raam, een aparte televisiehoek met allemaal kussens op de grond. Kortom, we hebben ontzettend genoten van de rust, het mooie paleis en het zwembad.

• 04 September 2006 - 07:22

Janny:

Oooooh klinkt heerrrrlijk!!! Ben jaloers hoor (op het logeren in het paleis!). Ik ben natuurlijk op jaloers op jullie mooie verhalen en avonturen.

• 04 September 2006 - 09:32

Irma:

Jullie hebben groot gelijk dat jullie ervan genieten. Ga vooral zo door! Wij hopen dat je weer helemaal opgeknapt bent, Marriet. Veel plezier nog en tot schrijfs.

• 04 September 2006 - 14:01

Rabia En Nisha:

Dat is jammer dat het niet zo soepel gaat in india. Maar leuk hoor slapen in een paleis. Wouw dat moet zeker heel mooi zijn. Je voelt je zeker ook koning ter rijk. Wees voorzichtig ok. liefst rabia en nisha

• 05 September 2006 - 17:26

Metteke:

Slapen in een paleis klinkt als een sprookje... :-)