Stad van de koeien en de heilige Ganges - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Koen en Marriet - WaarBenJij.nu Stad van de koeien en de heilige Ganges - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Koen en Marriet - WaarBenJij.nu

Stad van de koeien en de heilige Ganges

Door: Marriet & Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen en Marriet

27 Augustus 2006 | India, Vāranāsi

Na een 22-urige treinreis van Jaipur naar Varanasi worden we met een taxi afgezet in de buurt van ons guesthouse. We moeten nog zo'n 60 meter lopen. We moeten op de grond kijken om niet in de vele koeienvlaaien te stappen en in het nauwe gangetje bij ons guesthouse verspert een gigantische koe de weg. Welkom in Varanasi: de stad waar koeien rustig op een druk kruispunt liggen, waar koeien in afval grazen, maar ook de stad van de heilige Ganges en op deze rivier heeft onze kamer uitzicht.

's Avonds en 's ochtends heel vroeg maken we boottochtjes op de Ganges. We komen langs verschillende ghats: plaatsen waar mensen zich komen baden, kleding wassen, tanden poetsen en wat Gangeswater komen drinken. Dit zijn allemaal rituele handelingen om jezelf te zuiveren.
We drinken 's avonds na enige aarzeling een kopje Chai aan de Ganges (zouden de kopjes niet in de Ganges afgewassen worden??). Het Gangeswater is enorm vervuild door fabrieken in de omgeving, maar ook door alle uitwerpselen en lijken die in de Ganges gegooid worden.
Na een dag regen lopen we door de nauwe steegjes richting de crematieghat. Hier worden mensen op een soort plateau in de open lucht gecremeerd. Vlak bij de ghat zie je al enorme stapels hout. Bij de ghat aankomen worden we al gelijk door een mannetje aangesproken. Hij neemt ons mee het plateau op en legt ons uit wat er allemaal gebeurt. Het is behoorlijk heftig om daar te staan. Op het plateau zijn 6 brandstapels. Op de brandstapel wordt de overledene gelegd en de oudste zoon steekt dan de brandstapel aan. We stonden zo'n 2 meter van een brandstapel en het was behoorlijk indrukwekkend. Na een tijdje wilde het mannetje geld en werd de sfeer wat vervelend. Na hem wat gegeven te hebben, wilden we weg, hij bleef erg opdringerig onder het mom van "geld voor hout voor de armen" en we hadden niet genoeg gegeven (bad karma). Nadat we het plateau af waren, heeft hij ons nog een tijd achtervolgd. Vol van alle indrukken gingen we slapen, maar die nacht zijn we vaak wakker geworden en het was moeilijk om met al die beelden in ons hoofd weer in slaap te vallen.

• 04 September 2006 - 15:29

Monique:

Dat was ff trickie denk ik!
    Het zijn allemaal geldazen daar, met geld kom je daar een heel eind, vertrouw niet zomaar iedereen! Wel een cultuurshock denk ik!
    Let goed op jullie zelf, (en je geld) groetjes monique

• 04 September 2006 - 15:32

Kitty:

Koen, fijn dat je belde! Hier bezig met klussen, heb prima klusjesman, langzaam en secuur, net als jij!!! gelukkig is mariet weer opgeknapt. Hele fijne tijd in Nepal, kus Kitty

• 04 September 2006 - 20:03

Meta:

Onze email meldt jullie berichten niet meer, gelukkig keek ik even op de website en zag de berichten van 4 september. Wat een indrukken voor jullie! Van paleis naar brandstapel... Groetjes uit een inmiddels wat zonniger Nederland. Gert en Meta

• 05 September 2006 - 11:29

Bas En Ingrid:

Hee hee,

Wow, wat een heftig verhaal zeg!
    Maar even iets heel anders: wij hebben eindelijk onze opdrachten voor jullie geplaatst bij "Naast reizen ook iets anders"! Kijk maar effe!

Liefs, Bas en Ingrid

• 08 September 2006 - 10:15

Nanda:

hoihoi,
    wat een belevenissen, ben blij dat we in nederland niet zo cremeren. Geniet lekker van jullie reis, en kom heelhuids terug! ik heb trouwens een nieuwe kamer, ben bezig met verhuizen. liefs nanda